Wiadukt na alei 29 Listopada. 1934.

Zdjęcie w 1934 roku zrobiono niedługo po tym, gdy wiadukt został wybudowany. Zdjęcie współczesne powstało niedługo przed tym, gdy wiadukt zniknie. Na wiosnę ma rozpocząć się przebudowa Alei 29 Listopada, która będzie miała dwa pasy ruchu do granic Krakowa. Poszerzona ulica nie zmieści się pod istniejącym wiaduktem, który trwał przez 85 lat w prawie niezmienionym stanie. Wprawdzie od strony Krakowa dobudowano później drugą nitkę torów, więc wiadukt rozrósł się o bliźniaczą część, jednak to co wybudowano w 1934 roku nie zmieniło się niemal wcale.

Wiadukt powstał wraz z zupełnie nowym odcinkiem kolejowym z Krakowa do Tunelu, który stał się częścią nowej linii Kraków-Warszawa. Porównując załączone mapy Krakowa z 1933 i 1936 roku można łatwo zlokalizować ten nowy odcinek, po którym dzisiaj do Warszawy jeżdżą też pociągi Pendolino.

 

Przebiegająca pod wiaduktem aleja 29 Listopada również wiedzie w kierunku stolicy, jednak tutaj historia ma swój początek dużo wcześniej. Aleja przebiega po dawnym trakcie warszawskim i jest przedłużeniem ulicy Warszawskiej, a ta z kolei to przedłużenie ulicy Floriańskiej, która od zarania swych dziejów w średniowieczu była początkiem traktu na północ.

 

Archiwalne zdjęcie pochodzi ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego.

 

Udostępnij post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *